Nieuwsoverzicht

14 december 2023

TOINE VAN ROESSEL, MANAGER KWALITEIT, VEILIGHEID EN MILIEU BIJ CITYTEC

Er branden nogal wat lichtjes in onze dorpen en steden, en al die verlichting kost energie. Een mooie kans dus om te verduurzamen. En dat is precies wat dienstverlener Citytec doet. Als manager kwaliteit, veiligheid en milieu ontfermt Toine van Roessel zich over alles wat met verduurzamen te maken heeft. 

Even voorstellen…

Citytec is gespecialiseerd in het aanleggen, onderhouden en beheren van openbare verlichting, verkeersregelinstallaties en laadinfra. Dat doen we voor gemeenten en particuliere klanten. We regelen alles: de techniek onder de grond en daarboven, en de aansluiting op het elektriciteitsnet. Kort gezegd: wij doen alles in de buitenruimte waar een snoertje aan zit.

Binnen Citytec houd ik me bezig met alles rondom veiligheid, kwaliteit en milieu. We zijn onder andere gecertificeerd voor de CO2-prestatieladder.

Hoe werkt Citytec aan duurzaamheid?

Wij helpen gemeentes met ‘verledden’: alle openbare verlichting vervangen door ledverlichting. Dat kost een hoop minder energie. We helpen gemeentes met nieuwe financiële constructies om sneller te kunnen overstappen op ledverlichting.

Daarnaast zijn we ook bezig onze eigen bedrijfsvoering te verduurzamen. Onze monteurs zijn natuurlijk veel onderweg. Daarom gaan we stap voor stap over op elektrische bedrijfsbussen en hebben we net besloten om in de tussentijd HVO100 te tanken in plaats van standaard diesel.

Ten slotte onderzoeken we de mogelijkheden van elektrisch materieel. We hebben een hybride hoogwerker, waarbij het werkplatform elektrisch werkt. Niet alleen duurzamer, maar ook een stuk stiller voor de omwonenden. Helaas is volledig elektrisch nog geen optie, maar we hebben net van de fabrikant te horen gekregen dat ook deze machine op HVO100 kan werken. Een mooie tussenstap!

Waar lopen jullie tegenaan?

Het inzetten van elektrische bussen in buitengebieden is nog wel een uitdaging met de huidige actieradius. In steden zijn altijd wel genoeg laadplekken, maar buiten de randstad is dat anders. De bussen zijn natuurlijk ook zwaar beladen, monteurs hebben altijd veel gereedschap en materialen bij zich. Ook loopt het nog niet zo’n vaart met het elektrificeren van specifieke machines die wij gebruiken, bijvoorbeeld trilstampers. Ik ben heel benieuwd hoe we dat kunnen aanpakken.

Iets anders waar wij tegenaan lopen: soms ben je met innovatieve dingen bezig, maar zijn klanten daar nog niet klaar voor. Wij zijn bijvoorbeeld heel actief geweest in innovatie van gelijkspanningsnetten voor openbare verlichting. Het omzetten van gelijkspanning naar wisselspanning kost namelijk veel energie. Ook zijn er meer componenten en dus grondstoffen voor nodig. Direct gebruikmaken van gelijkspanning is veel efficiënter: door een adapter te plaatsen aan het begin, kun je een heleboel componenten weglaten én heb je minder energieverlies. Helaas merkten we dat onze klanten nog niet zover zijn en zijn we met dit project gestopt.

Hoe nemen jullie alle collega’s mee in jullie duurzame stappen?

Mobiliteit is een belangrijke bron van uitstoot voor ons. We hebben 190 collega’s, waaronder veel monteurs, die natuurlijk nogal wat kilometers rijden. We proberen op een laagdrempelige manier zuinig rijgedrag te stimuleren met behulp van de Green Drivers Challenge. Hierbij meten we het brandstofverbruik van onze monteurs. De monteur die het zuinigst rijdt, wordt in het zonnetje gezet. Dat bespaart niet alleen CO2-uitstoot, maar is ook een praktisch middel om onze medewerkers bewust te maken van onze duurzame stappen. Wat doen we en waarom doen we dat?

Heb je tips voor andere bedrijven die met duurzaamheid aan de slag willen?

Ik vind het heel prettig om in contact te komen met andere bedrijven en te horen waar zij in de praktijk tegenaan lopen. Daardoor ga je stappen zetten. Het netwerk van de Duurzame Leverancier heeft daar zeker bij geholpen! De kennissessies zijn heel praktisch ingericht, dat past bij ons bedrijf.

 


24 februari 2023
Lees meer...
16 september 2021

Utrecht, 16 September 2021 – De gemeente Renkum is na de vervanging van haar openbare verlichting door duurzame, energie besparende lantaarnpalen klaar om de vervolgstap te zetten om ook elektrische auto’s hieraan te kunnen opladen. Het project is mogelijk gemaakt door de samenwerking van de bedrijven Primevest, Dutch Charge, Nedal en CityTec. Renkum is daarmee de eerste gemeente in Nederland die profiteert van de voordelen van deze innovatieve en duurzame straatverlichting die ook andere functies, zoals sensoren (vanuit de Omgevingswet) en laadpunten voor elektrische auto’s, bij elkaar kan brengen.
De eerste slimme “laadlantaarn” in Nederland wordt vandaag symbolisch overhandigd aan wethouder Joa Maouche van de gemeente Renkum (o.a. Klimaat en Duurzaamheid) tijdens “De Slimme Stad van Morgen begint Vandaag”, een congres dat georganiseerd is door Vastgoedmarkt.

IMG 1648 optPersmoment 2

Marc Speijer Algemeen Directeur CityTec: “Door een lantaarnpaal multifunctioneel te maken die naadloos opgaat in het bestaande straatbeeld, bieden wij tevens een oplossing tegen de ‘verrommeling’ van de openbare ruimte dat ontstaat door steeds meer objecten erbij te plaatsen in plaats van te integreren in hetgeen er al staat. Onze partners Primevest, Dutch Charge en Nedal zijn ook ingesprongen op deze ontwikkelingen en leveren complete CityCharge laadlantaarns waarin modules voor elektrisch laden en, in de toekomst, ook IoT (Internet of Things), en 5G kunnen worden geïntegreerd. Door deze integratie wordt met deze moderne lantaarnpalen ook een extra bijdrage geleverd aan de duurzaamheidsdoelstellingen, zoals besparing op grondstoffen en minder verkeersbewegingen door efficiënter beheer, waarmee aanvullend bijgedragen wordt aan de gestelde eisen uit het Klimaat Akkoord.”

Wethouder Klimaat en Duurzaamheid Joa Maouche: “De gemeente Renkum heeft nagenoeg alle 6.300 lichtpunten in de gemeente vervangen door duurzame lantaarnpalen. In het najaar worden de eerste laadlantaarns toegevoegd, die geïntegreerd worden in het straatbeeld. Met deze nieuwe functie ontstaat er een nieuwe vorm van straatverlichting die daadwerkelijk ‘slim’ is. We zijn blij dat wij als gemeente hebben kunnen bijdragen aan deze ontwikkeling die meer gemeenten kan helpen met het behalen van hun duurzaamheid doelstellingen en de verrommeling van de openbare ruimte tegen gaat”.

Slimme straatverlichting en verduurzaming gaan hand in hand

Primevest is samen met Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) in dit toekomstperspectief gesprongen en heeft het Smart City Nederland initiatief ontwikkeld. Dit model heeft als doel gemeenten te helpen bij de financiering, verduurzaming en vernieuwing van hun openbare verlichting en zo de transitie naar een slimme stad te versnellen. 

Marc Speijer voegt toe: “Renkum is met de ingebruikname van deze multifunctionele en duurzame infrastructuur niet alleen een pionier maar ook de eerste ‘smart city’ in ons land die openbare verlichting en laden van elektrische auto’s op deze wijze combineert. Wij verwachten dat andere gemeenten snel zullen volgen.”

“In Nederland is er sprake van een enorme exponentiele groei in laadbehoefte en zouden er in 2030 ruim 1,7 miljoen laadpunten gerealiseerd moeten zijn. Momenteel worden er slechts 45 laadpunten per dag uitgerold terwijl het dagelijkse totaal 600 zou moeten bedragen om aan de vraag te voldoen. Als dit tempo niet omhooggaat, zullen de klimaatdoelen van Nederland in 2030 niet worden gehaald.”

“Gemeentes moeten voldoen aan het Klimaatakkoord door in 2030 een reductie van tenminste 50 procent in hun eigen energieverbruik te realiseren en een vergelijkbare vermindering van hun CO2-uitstoot.”

“Voor CityTec zelf geldt dat we de meeste impact maken door onze klanten te verduurzamen. Naast onze eigen CO2 reductie zoeken we daarom altijd naar mogelijkheden voor emissieverlaging bij onze klanten. Bij alle aanbestedingen pleiten wij bijvoorbeeld voor het gebruik van dynamische LED verlichting op gelijkspanning. Dit kan per project een CO2 reductie van minimaal 65 procent opleveren. Daarom hebben we onszelf het doel gesteld om in 2023 minimaal 15 procent van alle gegunde grote projecten met deze techniek uitvoeren.”

“Hoe sneller de energietransitie gaat, hoe meer problemen er ontstaan. Met City Tec willen we helpen om die problemen op te lossen. 2030 is al over iets meer dan 8 jaar. En 2050 is ook niet ver meer weg als je bedenkt wat er allemaal moet gebeuren. We moeten dus voortmaken. Met oplossingen zoals microgrids kunnen bedrijven ondanks de krapte op het elektriciteitsnet toch beginnen met het opwekken van duurzame energie. Zo kunnen ze sneller starten met CO2 besparen. Zodat ze vandaag kunnen beginnen en niet hoeven te wachten op technologie van morgen.”

De openbare ruimte is voor CityTec niet zomaar een werkterrein. Het is onze passie, onze inspiratiebron, waarin we onderzoekend en onbevooroordeeld speuren naar nieuwe mogelijkheden.

Vragen over onze dienstverlening? Bel ons op 088 - 100 27 00

Menu

© 2015-2024 CityTec